Πέμπτη 19 Φεβρουαρίου 2015

"Καλλιεργήστε την αυτοεκτίμησή και την αυτοπεποίθησή σας"



Τόσο η έννοια της αυτοεκτίμησης όσο και εκείνη την αυτοπεποίθησης βρίσκονται κάτω από την ίδια ομπρέλα, Την ομπρέλα της αξιοσύνης. Ο άνθρωπος διαθέτει μία εικόνα για τον εαυτό του, την λεγόμενη αυτοεικόνα, η οποία αντανακλά την γνώμη και γνώση που έχει για εκείνον. Η αυτοεκτίμηση και η αυτοπεποίθηση αναφέρονται ως έννοιες θετικές για την αυτοεικόνα και αυτοαντίληψη του ατόμου.

Συγκεκριμένα, η αυτογνωσία η αλλιώς αυτεπίγνωση προϋποθέτει την γνώση που έχουμε για τους εαυτούς μας, Πόσο καλά μας γνωρίζουμε; Τι γνώμη έχουμε για εμάς; Πώς βλέπουμε τους εαυτούς μας;

Αν σας ρωτούσε κάποιος, που δεν γνωρίζετε ούτε πρόκειται να ξαναδείτε, "πες μου λίγα λόγια για εσένα", πως πιστεύατε ότι θα περιγράφατε τους εαυτούς σας?



Είναι μία πολύ καλή άσκηση για να γνωρίσετε κάποια από τα βασικά χαρακτηριστικά τα οποία πιστεύετε ότι διαθέτετε. Μπορείτε να τα σημειώσετε αν θέλετε, ώστε να οργανωθείτε καλύτερα και να καταγράψετε όσο το δυνατόν περισσότερα.
Η αυτογνωσία / αυτεπίγνωση είναι μία διαδικασία που δεν σταματά ποτέ, καθώς ο άνθρωπος εξελίσσεται. Άρα είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε διαρκώς νέες πτυχές του εαυτού μας.

Η αυτοεικόνα και η αυτοαντίληψη συνθέτουν το "πως βλέπουμε τον εαυτό μας" την αυτογνωσία μας δηλαδή. Ενώ, η αυτοεκτίμηση και η αυτοπεποίθηση αφορούν στο βαθμό που οι ίδιοι εκτιμούμε και πιστεύουμε στους εαυτούς μας.
Πολλά από τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο σύγχρονος άνθρωπος, έχουν ως κεντρικούς άξονες, τα αισθήματα αναξιότητας με κυρίαρχα την έλλειψη αυτοεκτίμησης και αυτοσεβασμού.
Είναι πάρα πολύ σημαντικό να εστιάσουμε την προσοχή μας στην αυτοπεποίηθηση και την αυτοεκτίμηση μας, καλλιεργώντας τες και δουλεύοντας τες διαρκώς προκειμένου να αποφύγουμε πολλές συναισθηματικές δυσκολίες.
Να θυμάστε είναι πολύ σημαντικό να μάθουμε να αγαπάμε και να αποδεχόμαστε τους εαυτούς μας.
Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να παραθέσω ορισμένες πρακτικές συμβουλές για να επιτύχετε την βελτίωση της αυτοεκτίμησης και αυτοπεποίθησης σας.

1)Βρείτε το εμπόδιο. Αφιερώστε λίγο χρόνο προκειμένου να γνωρίσετε τον εαυτό σας. Καταγράψτε σε ένα χαρτί τις εξής φράσεις και συμπληρώστε την συνέχεια που αντανακλά τον ενδοψυχισμό σας και εκφράζει καλύτερα το πως αισθάνεστε φυσικά. Απαντήστε αυθόρμητα.

α) Αν θέλω να είμαι πιο ευτυχισμένος χρειάζεται να .....
β) Αν αποδεχτώ τους φόβους μου, θα γίνω πιο ....
γ) Το να έχω την ευθύνη του εαυτού μου σημαίνει .....
δ) Θα πιστέψω περισσότερο σε μένα εάν .....
ε) Αξίζω για μένα όταν ....
Επανέλαβε την ίδια άσκηση μέσα στην  ίδια εβδομάδα.

2) Καταγράψτε τους φόβους και τα όνειρα σας που ματαιώθηκαν. Αναζητήστε τα συναισθήματά σας και μην τα φοβάστε, καταγράψτε τα και όλο και κάτι θα έχουν να σας πουν.
Ασχοληθείτε με αυτά, αποδεχτείτε τα ως κομμάτι σας και μην τους επιτρέπετε να σας στερούν την αυτοεκτίμησή σας. Επιλέξτε να συμφιλιωθείτε με αυτά και να πάτε παρακάτω.

3) Φτιάξτε μία λίστα από τις ακόλουθες δηλώσεις/φράσεις, τις οποίες θα διαβάζετε και θα επαναλαμβάνετε καθημερινά και πολλές στιγμές της ημέρας, ούτως ώστε να μάθετε να αγαπάτε τους εαυτούς σας και να πιστεύετε σε αυτούς.


  • Αποδέχομαι την επιτυχία μου γιατί την αξίζω.
  • Αποδέχομαι την αποτυχία μου γιατί δεν αντανακλά ότι δεν αξίζω. Και πάλι αξίζω.
  • Δεν πειράζει να αποτυγχάνω
  • Εκφράζω τον αληθινό μου εαυτό. Aγαπώ τον αληθινό μου εαυτό. Με αποδέχομαι όπως είμαι!
  • Μπορώ να λέω"όχι" χωρίς να γίνομαι επιθετικός/ή και δυσάρεστος/η  όταν δεν θέλω να κάνω κάτι ή δε συμφωνώ με αυτό.Έχω το θάρρος της γνώμης μου.
  • Κάνω αυτό που νομίζω σωστό χωρίς να δικαιολογούμαι στον εαυτό μου και στους άλλους.
  • Δεν επιδιώκω να γίνω αρεστός στους άλλους, 
  • Επιλέγω να είμαι δυνατός/η.
  • Τα όνειρά μου είναι σημαντικά. Είμαι σημαντικός/η.
  • Επιλέγω να σιωπάσω τον "εσωτερικό κριτή" μέσα μου και να εστιάσω στα θετικά μου, πιστεύοντας στις δυνάμεις μου.

Είναι σημαντικό να αντιληφθείτε και να αναγνωρίσετε την αξία σας όπως και να πιστέψετε στον εαυτό σας. Μάθετε τα ταλέντα σας και δουλέψτε τα εξελίσσοντας τα. "Πανηγυρείστε" με κάθε επιτυχία σας όσο μικρή και εάν είναι.
Μη σας απασχολεί η γνώμη των άλλων. Αποδεσμευτείτε από την επίδραση της κριτικής των άλλων αλλά και της δικής σας, η οποία τις περισσότερες φορές για κάποιους είναι πολύ αυστηρή και σκληρή, δημιουργώντας ένα "αυτοσαμποτάρισμα".
Επιπλέον είναι σημαντικό να θυμάστε ότι είστε όπως όλοι οι άνθρωποι.

Τέλος να εισπράττετε να θετικά σχόλια και να τα απολαμβάνετε, να χαιρόσαστε και να μην ντρεπόσαστε, ούτε να σπεύδετε να τα μειώσετε με ένα σχόλιο.
Να τα ακούτε και να τα αποδέχεστε με ένα "ευχαριστώ" και όχι με ένα "δεν έκανα τίποτα" ή  με ένα "σιγά, μπορούσα και καλύτερα".

Γνωρίστε και αγαπήστε αυτό που είστε !!

2 σχόλια: